تجربه‌ام با کتابراه

اولین باری که با کتابراه آشنا شدم را به خاطر نمی‌آورم. نمی‌دانم چرا اولین بار کتابراه را نصب کردم. اما به یاد دارم که تخفیف اولیه پنجاه درصدی آن (welcome50) خیلی به من چسبید.

تعداد کتاب‌های کتابراه به نظر زیاد نمی‌آمد، اما محیط کار جذاب‌تری به نسبت فیدیبو برایم داشت. به نظر من کتابراه محیط مشخص‌تری داشت. روی دکمه‌ها و اینکه آیا باید وجود داشته‌باشند یا نه و چه شکلی باشند بهتر کار شده‌بود. یادم می‌آید که همان‌زمان درباره این تجربه محیط کتابراه با دوستانم صحبت کردم و به نظر می‌رسید که آن‌ها این موارد را متوجه نمی‌شدند.

نکته جالبی که برایم داشت این بود که کتابراه روی تعداد کتاب‌هایش مانور نمی‌داد یا دست‌کم من تبلیغی در این باره نمی‌دیدم. من از این تبلیغ نکردن و تجربه کاربری پیشرفته کتابراه، این برداشت را کردم که کتابراه به هر دلیل بیشتر روی کیفیت مانور می‌دهد تا کمیت.

سئو (خوانایی سایت برای گوگل)

از سئوی کتابراه خوشحالم. به نظر می‌رسد که روش و سیاست‌های وب کتابراه به خوبی گوگل را مجاب کرده که کتابراه در نتایج بالای جستجو به نمایش در آیند. و سیاست‌های کتابراه به خوبی کاربران را به خود جذب کرده.

نگاهی به روند پیشرفت بازدید کتابراه در Alexa رشد کتابراه را نمایش می‌دهد
رتبه ۲۹۴ در ایران بر اساس اطلاعات Alexa به نظر من رتبه جذابی است. و در کنار آن کاربران همسایه و همزبان افغان ما نیز استفاده خوبی از این وبسایت دارند.

رتبه کمتر از ۳۰۰ کتابراه در مقایسه با فیدیبو با رتبه بیش از ۴۰۰ در ایران، با وجود تبلیغات دیجیکالا، نشانگر سیاست‌ها و تیم قدرتمند کتابراه است. این به معنی یک قدرت پایدار در کتابراه است. مانند یک مغناطیس مانا در هسته آهنی. در حالی که فیدیبو به نظر یک قدرت مغناطیس در هسته غیرآهنی است. یعنی با تغییر سیاست‌های دیجیکالا و حذف پشتیبانی آن، احتمال ضعف فیدیبو در مقابل کتابراه وجود دارد.

پشتیبانی کتابراه

تا پیش از بهمن ۱۳۹۷ (آغاز سال ۲۰۱۹) این امکان وجود داشت که مستقیم به پشتیبانی کتابراه از داخل اپلیکیشن پیام بدهیم. همین موضوع موجب شد که چندین باگ از کتابراه را به ایشان گزارش دهم. و خوشبختانه کتابراه این مشکلات را حل کردند. از جمله:

  • افزودن قفسه به کتابخانه من و کاهش تعداد کتاب‌های نمایشی در کتابخانه من
  • بهبود سرعت صفحه اصلی برای گوشی‌های کندتر، که به سرعت رفع شد
  • امکان اشتراک‌گذاری صفحه‌های کتاب
  • مشکل اسکرول اشتباه کتاب‌های PDF

این موارد سریع برطرف شدند. البته مواردی هم بودند که برطرف نشدند. اما دست‌کم پاسخ ایمیل به این صورت آمد که «برای بررسی به تیم فنی ارسال شد»

انتقاد از پشتیبانی

اما از تقریبا ۲ ماه قبل (بهمن ۱۳۹۷) کتابراه هم قسمت ارسال نظرات پشتیبانی را از اپلیکیشن برداشت و به سایت منتقل کرد و هم برخورد بسیار تندی هنگام دریافت پشتیبانی پیدا کرد. من یک باگ هنگام خرید کتاب پیدا کردم که ممکن بود برخی کاربران خاص را از خرید کتاب منصرف کند، اما پشتیبانی به گونه‌ای برخورد کرد که انگار من صاحب کتابراه هستم و ایشان مجری برنامه‌نویسی و در حال دفاع از کدهای خود است.

با عرض سلام و وقت بخیر

دوست عزیز تمامی موارد اشاره شده در حال حاضر در نرم‌افزار کتابراه ارایه شده است.
در صفحه نظرات کتاب همانطور که خودتان اشاره نمودید، با زدن بر روی جلد کتاب، به بخش معرفی کتاب هدایت می‌شوید.

پاسخ کتابراه یه یک انتقاد که کاربر را در زمان لازم به سمت خرید ارجاع نمی‌داد. یعنی هنگام کلیک روی عکس کتاب کاربر به صفحه‌ای که منجر به خرید شود منتقل نمی‌شد

به نظر من این خود یک خطر بزرگ برای هر نوع نرم‌افزاری است که اولا به نظر می‌رسد تیم برنامه‌نویسی از تصمیم‌گیرندگان اثر شاکی هستند. یعنی تصمیم‌گیرندگان نتوانستند شادی مورد نیاز را به تیم برنامه‌نویسی برسانند. و از طرف دیگر تیم پشتیبانی در حال طرفداری اشتباه از تیم برنامه‌نویسی است. این خود یک مثلث نکبت است که:

  • تیم برنامه‌نویسی نقش قربانی
  • تیم پشتیبانی نقش ناجی
  • و من مشتری شاید در نقش چالشگر یا شاید هم سرزنشگر است.

شاید این اتفاق به علت تغییر چینش کارمندان کتابراه اتفاق افتاده. ولی یک نکته مهم به نظر من در هر گونه پشتیبانی وجود دارد. اینکه بررسی کنیم:

  • آیا تیم پشتیبانی در حال صحبت با درخواست کننده است یا در حال بستن موضوع.
  • آیا در صورت انتقاد پشتیبانی از کاربر به ایشان راه حل جایگزین درست داده شده یا نه؟
  • آیا قوانین و کمک‌های مورد نیاز کاربر به صورت دقیق ارسال شده یا به صورت کلی پیوند یا ارجاعی به قوانین و مستندات داده شده؟

مثلا تیم پشتیبانی در پاسخ به من لینک help کتابراه را ارسال کردند که مفهوم خاصی را نداشت. به یاد دارم دقیقا در ویکیپدیا نیز چنین اتفاقی افتاد و مقاله‌ای که نوشتم را حذف کردند، و لینک به دلایل حذف مقاله ارسال کردند.

با سلام و وقت بخیر
کاربر گرامی لطفا پیشنهادات خود را در بخش نظرات کتاب ارسال ننمایید.

http://ketabrah.ir/page/help

پاسخ کتابراه به یک کامنت پس از حذف آن، هنگامی که متوجه شدم کتابراه روش ساده‌ای برای پشتیبانی ندارد، در کامنت یکی از کتابها انتقادم به کتابراه را مطرح کردم. تیم کتابراه بهتر است پیوندی به صفحه پشتیبانی ارسال کنند و نه یک مطلب خواندنی. آن هم به صورت کلی (صفحه help).

پس به نظر من باید وظیفه پشتیبانی این باشد که دقیقا به خطی که در حال پاسخگویی به کاربر است اشاره کند. این برای آگاهی تیم پشتیبانی واجب است. مثلا در ویکیپدیا (لینک دلایل حذف پرونده ارسال شد) که در حقیقت یک لینک کلی است. به هرحال شاید یکی از دلایل حذف پرونده وجود داشته‌است. مانند آن است که خانه‌ای را خراب کنیم و در پاسخ صاحب‌خانه بگوییم به کتاب قانون اساسی کشور مراجعه کنید. یا مسیری را مسدود کنیم و ارجاع دهیم به کتاب قانون اساسی کشور. روش درست، ارجاع به خطی که این مورد را نوشته، و به دستوراتی که داده شده است.

نکته منفی دیگری هم در پشتیبانی کتابراه و سایت وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها دیدم. که رفع آن کار دشوار و در عین حال مفیدی است. این که با وجود تغییرات جذاب کتابراه با پیام‌های من به پشتیبانی، و قطعا سایر کاربران علاقه‌مند، اپلیکیشن‌ها از جمله کتابراه هیچ گونه سپاسگزاری از کاربر نمی‌کنند، در صورتی که رفع و بهبود این موارد، کمک چشمگیری در رشد آن‌ها دارد. این مورد را در بسیاری جاها که کار کردم اتفاق افتاد که این تغییرات ارزشمند را به خوبی نادیده می‌گیریم. با تصور اینکه کمک‌کننده متوجه ارزش ارائه داده شده خود نیست و بهتر است که ما نیز بازگو نکنیم تا نیازی به دادن پاداش نباشد. حال آنکه کمک‌کننده به زودی متوجه این ارزش ارائه داده شده خود می‌شود.

شاید بهتر باشد در سیاست پشتیبانی خود، پاداش به پرسشگر و انتقادگر را جزء مهم کار خود به حساب آوریم.

جمع‌بندی

هرچند این موارد، گروهی از مخاطبان اپلیکیشن را آزرده می‌کند. اما جمعیت بزرگی از اپلیکیشن، حتی متوجه حذف پشتیبانی، و متوجه مشکلات اپلیکیشن نمی‌شوند. تغییر سیاست‌های کتابراه، موجب رشد چشمگیر اپلیکیشن با توجه به گزارش Alexa شده، که به نظر می‌رسد این تغییر تیم پشتیبانی، یا اثر ریزشی روی مخاطبان نداشته و یا اهمیت آن در این دوره کتابراه چشمگیر نبوده.

با وجود دلزدگی از کتابراه فعلا اپلیکیشن بهتری برای جایگزینی کتابراه پیدا نکردم که مسیر حرکتی به جذابیت کتابراه داشته‌باشد. هرچند انتقاد تند کتابراه می‌تواند موجب جدایی خودم از کتابراه شود. با وجود خریدهای بسیار از آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *