کسب و کار

عرضه اولیه پیزد، مجتمع صنایع لاستیک یزد یا یزدتایر

امروز نوتیفیکیشن عرضه اولیه پیزد رو دیدم. و برای اولین بار قصد دارم که عرضه اولیه سهام رو بخرم.

به پیشنهاد معین صادقیان، در مورد شرکتی که قرار هست روش معامله‌ای انجام بدم، تحقیق دست‌کم کوتاهی می‌کنم. با جستجو اول فهمیدم که این شرکت رو با نام یزدتایر می‌شناسیم.

سابقه یزدتایر در بورس

اولین وبسایتی که برای فهمیدن اطلاعات باز کردم سایت tsetmc بود. این نماد، پیزد، تا به حال دوبار در بورس وارد شده و حذف شده. من تجربه‌ای از بورس ندارم و نمی‌دونم چقدر این اتفاق معمول هست. اما به هر حال این شرکت دوبار سابقه شکست در بورس رو داشته که با تجربیاتی که در این زمینه داشته دوباره به بورس برگشته.

زمینه کوتاهی از یزدتایر

اما سایت دومی که بررسی کردم ویکیپدیا بود. از ویکیپدیا متوجه سابقه این شرکت شدم. از سال ۱۳۶۵ در یزد در حال انجام تحقیقات و بازاریابی بوده و در سال ۱۳۷۴ تحول مهمی در ساختار خط تولید خودش داشته.

سهامداران اصلی یزدتایر

همین‌طور از سایت ویکیپدیا متوجه می‌شیم که سهام‌داران عمده یزدتایر، شرکت گلداستون (۶۱٪) و سازمان تأمین اجتماعی هستند. شرکت گلداستون، به نظر می‌رسه کار تأمین لاستیک‌های کارخانجات ایران همچون ایران‌خودرو و سایپا رو به عهده داره.

همین طور سازمان تأمین اجتماعی هم با وجود گستردگی زیادش در کشور، از دید من اتلاف انرژی بسیاری رو همواره به همراه داشته. اتلاف انرژی که در بخش فن‌آوری اطلاعات اون مشهوده. تا حدی که این سازمان انحصاری رو به یک سازمان ضررده تبدیل کرده.

بعد از ویکیپدیا به سراغ سایت یزدتایر رفتم.

تحلیل سایت یزدتایر

این وبسایت یک شرکت تولیدی هست(yric.com). معمولا شرکت‌های تولیدی سایت ضعیفی دارند. که تقریبا با نسبت، این ضعف در سایت یزدتایر هم مشهوده. در ابتدای صفحه وبسایت شما به جای گرفتن حس قدرت و امنیت، بخش نحوه ارسال شکایت رو می‌بینید. جدای از اینکه سایت، از ساختار و هارمونی ضعیفی برخورداره. نکته جالب هم در مورد سایت سهامدار اصلی شرکت، یعنی گلداستون (goldstoneir.com) وجود داره که شمای سایت گلداستون و یزدتایر دقیقا یک ساختار داره و وبسایت بین این دو کپی شده. و هر دو ظاهر خیلی ضعیفی دارند. شاید به سادگی در مقابل وبسایت بارز (barez.com) یک‌سوم نمره به یزدتایر و گلداستون بدید.

در صفحه درباره ما در گلداستون، به یک سری حرف‌های کلیشه‌ای، تبلیغات رنگ‌باخته و حتی بدون ساختار بر می‌خورید که حتی غلط‌های املایی داشت. در کل به نظر من گلداستون و سازمان تأمین اجتماعی و هم‌تیمی اون‌ها، یزدتایر، هر سه نیاز به تغییر ساختار بنیادین دارند تا بتونن از قدرت فن‌آوری اطلاعات استفاده کنند.

مقایسه دیگری بین وبسایت یزدتایر و لاستیک بارز علاوه بر کیفیت طراحی و کاربردی بودن سایت بارز(رتبه 97K)، رتبه ضعیف الکسای یزدتایر (300K) هست. که علت اون علاوه بر عملکرد برند لاستیک بارز (که در سایت google trends در جستجوی کلمه «خرید لاستیک» مشخص هست) کیفیت و کاربردی بودن و واضح بودن سایت بارز هست. سایت بارز، حس قدرت رو در ابتدای سایت به مخاطب با تصویر باکیفیتش می‌ده. نمایندگی‌ها رو به خوبی نمایش داده، و همین طور تصویر و اطلاعات محصولات اصلی خودش رو و اسلایدشوهای زیبا در ابتدای سایت. در مقابل یزدتایر که با نحوه شکایت و تیپ ترسناک مدیران یزدتایر در ابتدای سایت مواجه می‌شید.

موفقیت یزدتایر به آی‌تی وابسته است

به نظر من اگر یزدتایر قرار هست به موفقیتی دست پیدا کنه، لازم هست سهام‌داران اون، مثل مدیران گلداستون و سازمان تأمین اجتماعی، نگاه خودشون رو به فن‌آوری اطلاعات تغییر بدن.

دست‌کم در وبسایتشون احترام بیشتری برای خودشون و مشتریان خودشون قائل باشند.

2 دیدگاه

    • محمد اعتماددار

      این اولین کامنتی هست که به وبسایتم وارد می‌شه. خیلی هیجان‌زده هستم از این کامنت و بازخورد ارزشمندت.
      یاد یک داستان افتادم. دلم می‌خواد این داستان رو به صورت پُست در بیارم.
      داستان نیل و مرغابی‌ها و زمانی که نیل به شهری می‌رسه که سر از آب بیرون میاره. و اگر یک نفر از این شهر خرید کنه، این شهر زنده می‌مونه. ولی اگر هیچ خریدی از این شهر نشه، این شهر دوباره برای ۳۰ سال به زیر آب می‌ره.
      شاید کامنت تو این تکه کاغذی که به شکل وبلاگ در آوردم رو سر جاش محکم کرد. شاید اگر این کامنت نبود، یه روز که داشت باد میومد، این وبلاگ رو هم باد می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *